Beramah Mesra

Friday, August 19, 2011

MERIAM vs MERCUN..mane selalu masuk surat khabar putus jari??



Sebut saja hari raya pasti kita tidak akan melupakan kerenah sesetengah daripada kita yang yang menjadikan sambutan hari raya sebagai pesta bermain mercun dan sesetengahnya pula lebih ganas, iaitu bermain meriam buluh. Bermain meriam buluh ini agak popular bagi anak-anak remaja kampung walaupun permainan ini sebenarnya  salah di sisi undang-undang. Permainan meriam buluh jelas boleh mendatangkan bahaya dan tahap bahayanya itu sehingga boleh menghilangkan nyawa seseorang (ayat cam dalam buku skolah kan hehe2) ... Tp saban taun kurang kedengaran kes2 putus tgn jari main meriam buluh..yg banyak dgr kat tb  & dalam surat khabar pasal main mercun cam entry aku ari tu klik sini :- mercun..mercun..mercun.. .. so mane yg silapnye?? tp menjadi satu tradisi main meriam buluh di kg2 ni..aku dri kecik duk lam utan batu..mane nak tgk org main meriam..xpenah rase men meriam..bile tgk video2 ni rase cam nak..tp peluang je xde haha2..tp xpe la..xminat kot..xpasal2 kang lain yg jadi..bek elakkan klu kita ade fikiran waras..mercun ke meriam tetap salah disisi undang2..so cuba elakkan..biar hari raya kita sempurna ok ;)..sekadar berkongsi ley la tgk tradisi main meriam buluh kat Kuala Kangsar Perak ni..video taun lepas..memberontak jiwa menengoknye haha2.dapat mase min ke 2.45 tu..padat & mantap..macam perang dunia dah..xkene tangkap xsalah..dah kene baru salah hehe2..so hati2 main..brani buat..brani tanggung ;)


No comments:

Post a Comment